Pages

19 August 2011

medan ini : iftor

* catatan perjalanan -


Alhamdulillah,

19 Ramadhan - kami anak-anak perantau ni, berpeluang beriftor bersama-samam di bayt imtiyaz. bulan ramadhan ni, ada je rezeki melimpah ruah, kadang-kadang orang arab jemput iftor dan sebagainya - rezeki ramadhan, alhamdulillah.

al-muhim, malam tu Allah izin kami dapat pi solat terawih di Mazar (makam sahabat-sahabat ma'rakah mu'tah). jujur, sungguh tenang sekali suasana terawih malam tu. berimamkan syeikh yang suaranya agak nyaring sekali. masya-Allah. solat bersebelahan dengan sahabat-sahabat rasulullah yang syaheed, zaid harithah, jaa'far thayyar dan sang penyair, abdullah rawahah. agak damai sekali. sukar untuk gambarkan perasaan saya ketika itu. syukur pada mu ya Allah.

kan best, kalau hari-hari dapat solat di sini. tambang pun tak mahal sangat, dalam 10 qurusy je :)

disebabkan kekangan masa, lepas solat, kami terus pergi ziarah makam sahabat, zaid harithah (makam yang paling dekat). lagi dua makam, tak sempat. lain kali inshaAllah !

otw balik, sementara menunggu coaster, saya terfikir, saya termenung - subhanallah ! saya tak pernah terbayang pun dalam hidup saya yang Allah campakkan saya ke sini, menuntut ilmu di sini yang beribu-ribu batu jauhnya, berjiran dengan para sahabat ma'rakah mu'tah, sekelas dengan orang arab, berjauhan dengan umi ayah, adik-adik dan sebagainya. saya tak pernah terfikir pun segala-galanya tentang ini.

Allah Maha Baik, Maha Mengetahui kan. segala-galanya ada dalam genggaman Dia. moga-moga musafir saya ke sini diredhai-Nya dan bukan musafir yang sia-sia, inshaAllah.


* maalish, gambar tak dapat diupload disebabkan internet di sini agak laju :)

2 comments:

  1. tibe2 agak mahu ke sna juga. tapi, im not sure. anyway kak pah..selmat hari raya di sne :)

    ReplyDelete
  2. pipah my dear, ahlen3 !

    eid mubarak juga :)

    ReplyDelete