Pages

15 October 2011

Komunikasi itu Penting.



kamu~
adakah susah untuk kamu menjadi lebih berani?
Berani untuk percaya kemampuan diri.
kerana saya berani meletakkan kepercayaan kepada kamu.

Sepanjang saya bekerja dan bergaul dengan masyarakat, saya belajar banyak perkara dari mereka. Terutama dari aspek komunikasi.

Apa yang tidak menyelesakan saya, saya akan perhati dan nilai untuk saya tolak ke tepi. Apa-apa yang membuatkan saya terhibur dan senang, akan saya aplikasikan agar komunikasi saya dengan manusia juga akan menyenangkan mereka.


Saya Tidak Suka Arahan.

Jujur. Saya tidak suka kepada sebuah arahan.

"Afifah, buat ini".
"Afifah, buat itu".
"Afifah, ambil itu".


Mengapa begitu susah untuk kita meletakkan diawalnya, 'BOLEH TOLONG'?.

"Afifah, boleh tolong buat ini?"
"Afifah, boleh tolong buatkan itu?".
atau "Afifah, ambilkan itu boleh?".


Bukankah dengan meletakkan 'boleh tolong', maka sesuatu ayat itu akan menjadi lebih cantik? Manusia juga tidak akan melihatnya sebagai satu suruhan seorang tuan yang perlu dipatuhi tetapi sebagai permintaan tolong dari seorang sahabat.

Dan apakah juga sesuatu yang menyukarkan untuk kita menghabiskan permintaan tersebut dengan ucapan 'TERIMA KASIH' atau lebih baik dengan doa-doa kebaikan?


Susahkah menamatkannya dengan tambahan,

"jazakillahukhairan katsira".
"Allah yujziki kheir".
"Allah yu3tiki 3afiah". dan sebagainya.

Sesuatu yang saya suka terikut-ikut dengan budaya arab di sini, ialah mereka suka mendoakan. Saling. Sehingga saya merasakan betapa budaya ini melimpahkan rahmat kebaikan.

Mengapa tidak kita mulakan dan amalkan juga?


Saya Percaya Awak.

Antara lain yang membuatkan saya bahagia ialah perkataan, "SAYA PERCAYA AWAK". Ringkas. Pendek. Mudah. Tapi natijahnya mententeramkan jiwa.

Setiap kali berurusan dengan sahabat-sahabat ajk, (bahagian akhawat), selepas berbincang berkongsi idea, saya senang menghiburkan mereka dengan ayat ini. Kerana saya juga akan terhibur jika ada manusia lain meletakkan kepercayaan dan keyakinan pada diri saya.

Jika kita perasan, masyarakat kita (especially Melayu) sangat susah untuk melihat mereka yang suka memberi penghargaan, tetapi sangat malah terlalu mudah untuk menghukum.

Bukankah lebih baik kita menghargai setiap apa yang telah dilakukan hatta bagi seorang anak kecil? Jika dia melakukan kesalahan, tidak salah untuk membetulkan tetapi pasti berbeza perasaan mereka jika di awalnya kita telah memberi komentar yang baik dengan menghargai usaha dan idea mereka.


Penutup: Skill Komunikasi Itu Penting.

Pada saya dan hakikat itu sendiri, skill komunikasi itu sangat penting dalam mu3amalah kita sesama manusia. Kerana manusia itu bukan robot atau kayu. Mereka punya perasaan dan jiwa yang mudah tersentuh dengan kekasaran mahupun kasih sayang.

Justeru, mengapa kita tidak mencuit hati mereka dengan rasa sayang itu?. Apatah lagi bagi mereka 3amiliin Islam yang akan atau sedang turun ke dalam masyarakat.

Dakwah dan Cinta itu mustahil dapat dipisahkan..


kredit to : lurv4Allah.


*
*
*

apa yang saya nak bawa disini, betul skill komunikasi itu sangat-sangatlah penting dalam muamalah kita sesama manusia lebih-lebih lagi yang terlibat secara langsung dalam persatuan.


saya tak tau nak mula dari mana. sekadar cetusan rasa hati kecil ini.

biiznillah, saya ditaklifkan untuk pegang satu unit kecil dalam SPB baru-baru ini. alhamdulillah, Allah izin saya dapat ketua yang sangat berkaliber dan baik hati bagi saya. (bukan nak moja, tapi hakikat).

kami bekerja sekali hingga ke hari ini (hari-hari yang berbaki). dan Allah izin juga satu hari, saya tergerak untuk menegur ketua saya tentang satu perkara. actually, dah lama nak tegur, tapi hari tu baru tergerak untuk tegur. alhamdulillah dia boleh terima dan lepas tu mood ketua saya terus berubah hingga ke hari ni.

mungkin silap saya, menegur tanpa skill yang betul. ntah. tapi apa yang saya tegur tu yang haq.


buat tuan ketua yang banyak berk0rban, UALHMS~

tiada kata yang mampu ana ucapkan melainkan lafaz kemaafan andaikata ana tersilap tegur, banyak hak-hak yang tak tertunai dan sebagainya. hanya Allah tempat kita sandarkan balasan. Allah yujzika kheir. aasif 3ala kulli haal !

m0ga Allah redha dan nilai dengan kerja-kerja kita inshaAllah.



Jujur. sangat3 rasa bersalah hingga ke hari ni.




kesimpulan yang dapat,

# sebelum cakap tu, kene fikir dulu masak-masak kan :)

# skill komunikasi itu amat-amatlah penting !

# hanya satu perkara, habis effect semuanya.

# maka, bersabar itu lebih baik wahai Afifah.

# maafkan saya tuan ketua yang budiman.




ok, now time to F.O.K.U.S ! exam berderet minggu depan =)

3 comments:

  1. InsyaAllah..kamu telah menegur yg haq utk kbaikan..moga nilaian n ganjarannya hanya dari DIA...Dun be sad..Allah olwez with u..keep smile olwez^^

    ReplyDelete
  2. ahli bet kak ain,

    inshaAllah. actually, x de ape2 pun sebenarnya. kite ni je lebih2 mikir. tapi sedih la jugak. hehe.

    ala kulli haal, jzkk kheyr kak ain.

    ReplyDelete
  3. Mantap..!!blog yg kemas dan menarik dibaca..tuan punya blog ni blogger yg professional!
    http://panduanbatin.blogspot.com/

    ReplyDelete