Pages

31 December 2011

Final Exam










Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

lagi 2 paper berbaki untuk final exam fasal awal.


sebelum terlupa, fasal ni saya ambik 5 madah :

1) Tilawah 1
2) Wasoya wal Mirath
3) Asasiat Idarah (ikhtiari)
4) Tafsir Tahlili
5) Hadis Sohihain



jOm, kite bercerita sikit :)



Tilawah 1 ( 26/12)

belajar quran satu sem pun, still tak dapat nak ingat semua lagi. OMG ! agak teruk la saya ni. Alhamdulillah, madah ni saya ambik dengan Dr Jamal yang baik hati. sangat pemurah dengan markah, sangat menjaga pandangan, sangat syadid dengan hukum tajwid.

best belajar dengan Dr. first muhadoroh (kelas), agak terketar-ketar la jugak nak baca. lama-lama maintain dah la. paling tak best, tup-tup minggu ke 2 belajar, ada sorang syabab join kelas tu, kami akhawat tak bebas dah la. tapi, part paling best, kami still baca quran lepas syabab tu keluar. hehe. Dr amat3 menjaga suara akhawat. even pintu terbuka sikit pun, Dr suruh stop baca, pi tutup pintu dulu, baru sambung baca balik. macam-macam lagi kisah yang menarik =)


NIHAIE,

Allah izin isnin lepas (pagi exam), cuaca agak sejuk plus dengan hujan. huh, nak keluar dalam keadaan macam tu, sangat menguji hati. tapi exam kan, nak tak nak, kene pi la jugak. dengan berbekalkan dOa, kami ke jamiah seawal 8.30 pagi. jamiah sunyi sepi, yang ada kami je, orang-orang yang terpilih. tak sama kan orang yang pergi berjihad dengan orang yang duduk dalam hirom je :)

datang pukul 8.30, dapat masuk bilik Dr pukul 12. yallah, syabab mendahului akhawat, walaupun syabab datang sangat3 lambat. tapi tak pelah, bagi peluang pada syabab. mungkin disitu ada keberkatan, siapa tau kan.

kami (amalina, azzah, hanani, afifah) diantara akhawat terawal yang masuk bilik Dr tengahari tu. sembang-sembang dengan Dr dulu, walaupun perasaan masing2 semua dah terketaq-ketaq dah nak exam ni. kalau boleh simpan jantung kat luar, dah lama saya simpan. hehe. Dr tenangkan kami, kata Dr "jangan risau, inshaAllah kamu semua najah".

exam bermula dengan bacaan quran, sorang-sorang baca. Alhamdulillah, ada yang baca ok, ada juga yang baca kurang ok.

"Mumtaz ! Ahsanti ! bacaan kamu lebih baik dari imtihan thani". puji Dr Jamal pada si akhawat ni. sengih2 dia.(not me ok).


then, turn hafazan. ada yang kene ayat senang, ada yang kene ayat susah. rezeki masing-masing kan. ala kulli haal, Alhamdulillah ! walaupun time saya baca, ada juga yang tak berapa nak ingat. tapi, saya berpuas hati. terima kasih ya Allah.


natijah, wallahua'lam.




Wasoya wa Mirath ( 28/12)

satu-satunya madah yang killer bagi saya untuk fasal ni. nak menangis bila fikir madah ni. nak isqot (drop), tapi sampai sekarang tak isqot lagi, dah habis nihaie pun. madah ni tak susah pun, cuma mind set saya yang membuatkan madah ni susah. saya dah cuba sedaya upaya untuk madah ni. pi kelas tambahan, buat latihan. mOga Allah nilai disitu.

sebelum exam, saya dah bagitau ummi siap-siap, yang madah ni saya tak dapat nak skor. ummi faham je, "kak long ni memang takut sangat dengan nombor2 ni". gelak je la. saya bukan otak math, saya amat gerun dengan subjek2 yang bernombor !


hari imtihan, Alhamdulillah ada yang dapat jawab, ada yang tak dapat jawab. tapi still tak tinggal kosong, berusaha juga untuk jawab. sangat3 berharap ada keajaiban yang berlaku disitu.

ya Allah, lembutkan hati Dr Abdullah Fawwwaz !




Hadis Sohihain (31/12, akhir tahun)


madah ni belajar tentang hadis 40. sangat best belajar madah ni. time tak best, time nak exam. hehe.

first kelas, Dr Hawa dah pesan siap2,

imtihan awal, masuk hadis 16 - 30.
imtihan thani, hadis 31 - 42.
nihaie, hadis 1 - 15.

part yang lagi best, Dr akan ajar dalam kelas untuk imtihan nihaie saja, hadis ke 1 - 15. selebihnya baca sendiri ! huh ! sangat mencabar bagi kami. banyak tu kan.

Alhamdulillah, imtihan awal dan thani dah berlalu, result pun boleh la tahan. not bad.


malam final untuk madah ni, saya tak tau saya baca apa. baca baca tak masuk. nak menangis rasa. sedangkan esok exam. hati sangat-sangat tak tenang time tu. baru baca hadis ke 4, berbaki lagi 11 hadis. ya Rabb !

petang tu, pi ambik nota, taswir, bagi kat sahabat-sahabat sekelas dan sebagainya. dalam perjalanan tu, sembang2 dengan fatimah, "ishh, kak fifah tak ready lagi ni nak exam esok, baru baca hadis satu. macamane ni timah. debor rase". akak ingat akak je ke yang tak habis, saya ni mula pun tak lagi. tak pe, inshaAllah Allah akan bantu kita, mana tau Allah bagi keberkatan ke, balas fatimah. Keberkatan !

ilham dari Allah, lepas baca pun tak masuk, saya ke bilik kak ain. yati pun ada sekali tengah study, ohh, sangat struggle diorang study. saya je macam tak tau ape-ape. kami ambik keputusan untuk bincang soalan. Allah izin, soalan pulak ade sehelai tu je, tahun lepas punya. masing-masing berharap yang soalan tu akan keluar. kami bincang, study, hafal sama-sama. sangat sweet :)

Alhamdulillah, Allah izin nihaie semalam soalan tu yang keluar, walaupun tak semua soalan yang dibincang keluar. tapi majoriti banyak yang sama. hadis pun hadis yang sama. Segala puji bagi Allah !

terima kasih ya Allah, terima kasih Kalian !



2 paper yang berbaki, Asasiat Idarah (5/1) + Tafsir Tahlili (7/1). hajatkan dOa dari semua !


pesan seorang sahabat,

"Kejayaan bukannya selalu dimiliki dan bukan juga atas usaha kita semata-mata. soal utama dan pertama adalah keberkatan dariNya. bukan hendak menafikan titik peluh kita, tapi kita harus sedar adanya Allah mengatur segalanya".



message yang membuatkan saya mengalirkan air mata,

inshaAllah, kuatkan diri kak long !
teruskan melangkah, kejayaan sedang menunggu, usah serik dengan cabaran dan ujian.
pergi dengan seribu harapan, pulang dengan kejayaan untuk Islam.

Allah sentiasa bersamamu :)

-adinda Faiz-




mOga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa bersama kita. bittawfeeQ kalian :)


No comments:

Post a Comment