Pages

17 May 2012

KTD



syabab islami~

fikrah itu mahal kan.

mashaAllah kalam jameel, adinda mofaz qsaiffulah.

 



Aku bukan sapa2 untuk kalian kenali tapi aku ingin kenali diriku utk kalian menyulusuri hakikat ini.

Aku merupakan bekas mahasiswa yang menuntut di ktd / kuis dalam bidang diploma in islamic banking.

Aku menetapkan keputusan ini bersama sahabatku untuk meneruskan pengajian di ktd pada waktu itu tanpa sebarang paksaan daripada sesiapa mahupun ibu bapa.

Aku tekad ketika itu untuk menjadi manusia yang memahami erti kehidupan yg sebenar dalam erti kata kehidupan seorang islam yang mengikuti al-quran dan as- sunnah.

Ia aku menyesal atas tindakan sambil lewa semasa di bangku sekolah menengah agama di suatu ketika dahulu, atas kelalaianku yang kurang mengambil cakna erti peri pentingnyanya tarbiyah dan dakwah untuk membentuk rijal.

Aku bermuhasabah pada hari ini mengigatkan kembali keadaan itu suatu ketika dahulu.

Kini aku hampir pasti akan kejayaan yang aku sedang usahakan,.

Setelah 3 tahun aku di kolej teknologi darul naim, bermulanya episod baru untuk aku sebagai mahasiswa, aku tekad untuk berpaling kebelakang seketika sebagai satu pengalaman yang pahit yang tidak perlu diulangi, aku terus tekad ingin kehadapan dengan segala pontensi yang ada.

Aku juga manusia seperti kalian, yang bisa jatuh dan bangun, tapi aku lebih mengenali diriku untuk bertindak dalam waktu2 tertentu untuk membuat keputusan pada saat2 yang penting, begitu juga kalian.

Atas kesedaran atas kelemahanku yang masih tidak mampu untuk menjadi contoh tauladan kepada masyarakat, aku tekad untuk membina pontensi baru untuk berada pada tahap itu, atas kesedaran kelemahanku yang masih tidak mampu memberi kefahaman yang jelas pada diri sendiri dan masyarakat tentang kepentingan tarbiyah dan dakwah aku tekad untuk mencari satu peluang baru untuk aku hakiskan sedikit demi sedikit kelemahan ku menjadi satu kekuatan.

Oleh kerana itulah KTD menjadi pilihanku,aku tidak nyatakan di institusi & universiti lain tidak untuk itu, tapi aku merasakan atas faktor kelemahan yang aku ada untuk keluar pada waktu itu menjadi seorang manusia mengikut landasanNya tidak di tempat lain, KERANA aku lemah & tidak berdaya jika tiada sistem yang terjurus ke arah itu.

Pilihanku tepat, aku yakin dengan janji Allah " Jika kamu bantu Agama Allah, Allah akan menolongmu" 

Dan kini aku tidak menghiraukan kebanggaan orang tentang hal dimana mereka menuntut ILMU, kerana aku tahu di setiap tempat beda pontensinya.

Kalian juga punya pandangan dan solusi untuk capai matlamat kalian, tapi kalian harus fikir juga soal kekuatan & kelemahan kalian, setiap pilihan yang dilakukan harus ada jawapan untuk diberikan bukan untuk kebanggaan.

Nasihatku untuk kalian yg sedang dalam keputusan membuat pilihan dimana ingin menyambung pelajaran, jika pilihan kalian untuk capai matlamat kalian dimasa hadapan ada disediakan di KTD, sambunglah disana , Aku Yakin Kalian Tidak Akan Menyesal.

Tapi jika hajat kalian untuk mencapai matlamat kalian dimasa hadapan tiada Di KTD pastikan kalian mencari Institusi & universiti yang kalian rasakan kelemahan kalian dapat diatasi disana.

Semoga Allah memudahkan urusan Kalian.

p/s : AKU & KALIAN KITA MANUSIA

Mohd Faiz Bin Zaki ツ
Diploma in Islamic Banking
KTD/ KUIS

No comments:

Post a Comment