Pages

11 April 2010

catatan kehidupan



apakah yang saya cari??

Bakal terlepas peluang kenduri kendara kahwin adik beradik.

Bakal tercampak sunyi di negeri orang.

Bakal membiarkan umi ayah sunyi sepi di kampung.

Bakal berpisah yang mungkin bertanda mati!!

Besar sekali harga sebuah perjalanan kembara ilmu yang bakal dilakar ini.



soalan tentang hal ini saya fikir sehadam-hadamnya. pengajian islam bukan tiada di negeri sendiri. mengapa saya mengambil keputusan untuk mengembara jauh? apakah yang saya cari? salji? glamour? naik kapal terbang? siar gambar raya di surat khabar ramadhan demi ramadhan? apa yang saya cari??

sesungguhnya saya tidak pernah mengizinkan diri untuk menjadi biasa2. saya ciptaan Allah. Dia yang Maha Bijaksana lagi Sempurna. mustahil Allah menciptakan saya biasa2 untuk saja2 bagi tujuan yang ala kadar semata. saya yakin saya makhluk Allah yang ISTIMEWA, dan kembara ke bumi anbiya', ke dataran syam ini adalah untuk mencari KEISTIMEWAAN itu..




Tetamu di Dataran Syam ini

Harus Gagah seperti Abu Ubaidah

Tanah yang gersang disuburkan

Dengan darah jihad dan jiwa pahlawan


Di celah pohon zaitun yang rendang

Bersemadi syuhada pahlawan Islam

Menanti dan terus menanti

Hadirnya barisan waris perjuangan


Medan ini medan yang susah dan payah

Sesudah medan Mu’tah di puncak sana

Dan penghuninya juga harus gagah

Segagah Kota Karak perakam sejarah


Di sinilah kau akan membinana jiwamu

Jiwa pembela maruah agama

Berbekalkan ilmu berpandukan iman

Islam pasti akan kau merdekakan


Ketibaanmu adik-adikku

Kusambut dengan seribu pengharapan

Agar kau menjadi insane berilmu

Dan pembela nasib agamamu


Hatimu perlu cekal dan tabah

Sesabar tiga Sahabat Rasulullah

Jiwamu perlu subur dengan iman

Sesubur Dataran Syam bertuah


Kita diajar cintakan kematian

Bagai musuh kita cinta kehidupan

Maka di Bumi Israk ini tempatnya

Kau mengenal jihad dan perjuangan


Tetamu Dataran Syam engkaulah harapan

Untuk Ummah melihat masa depan

Sebagai ulama sebagai pejuang

Islam pasti kau akan merdekakan

Selamat datang Tetamu Dataran Syam!!


“ Rinduku pada bau pohon tin

Tangis jiwa meratap kenangan

Sirna janjiku pada Rabbul ‘Aalamin

Sirih pulang ke gagang perjuangan. “



Rindu Bau Pohon Tin, by Abu Saif


pesan ust aman : enti buktikan belajar di jordan lebih baik dari belajar di UDM!!

balasku : insyaAllah, uhawil2 :)


No comments:

Post a Comment