Pages

09 November 2010

'Aisyah r.a


" sahabat-sahabatku itu adalah seumpama bintang-bintang di langit. barangsiapa mengikuti mereka maka mereka akan dapat petunjuk"
-hadis-


siapakah yang tidak tahu betapa cintanya Rasulullah saw kepada isterinta 'Aisyah r.a? apabila ditanya siapakah yang paling dicintainya, lalu dijawabnya, 'Aisyah". beliau adalah ahli di dalam fiqah islam dan ramai para sahabat akan datang kepadanya untuk menyelesaikan sesuatu masalah di dalam bidang ini. jibrail a.s pernah memberi salam kepadanya.

Rasulullah saw, memberitahunya bahawa beliau akan menjadi isterinya di syurga. apabila beliau difitnahkan oleh orang-orang munafiq, Allah membebaskannya daripada tuduhan tersebut dan mengesahkan kesuciannya dengan turunnya wahyu al-quran.

menurut ibnu sa'ad, 'Aisyah r.a pernah membilang sebanyan sepuluh kelebihan yang khas yang telah dikurniakan oleh Allah lepadanya dibandingkan dengan lain-lain isteri baginda Rasulullah saw. sifatnya yang suka membelanjakannya hartanya di jalan Allah.

walaupun terdapat keistimewaan-keistimewaan yang begini, beliau sangat takut kepada Allah sehingga selalu kedengaran beliau berkata :

" daku harap menjadi sepohon kayu, agar daku sentiasa bertasbih kepada Allah dan bebas daripada perkiraan pada hari kiamat."

" daku harap menjadi sebagai sebiji batu atau seketul tanah"

" daku harap menjadi sehelai daun atau sehelai rumput "

" daku harap langsung tidak dilahirkan"


inilah kisah-kisah ketaqwaan dan ketakutan para sahabat kepada Allah swt.. semoga kisah ini menjadi qudwah bagi kita inshaAllah..



No comments:

Post a Comment