Pages

08 November 2010

fatwa


alhamdulillah, minggu lepas saya berpeluang menghadiri diskusi kitab ilmiah anjuran biro akedemik PERMATA.. banyak perkara yang saya tahu selepas mendapat pencerahan daripada ahli2 panel yang hebat2 belaka..


inshaAllah saya akan share sedikit sebanyak di sini..


1) Di antara orang kaya dan miskin (Dr Wahbah az Zuhaili)

soalan : adakah orang kaya yg bersyukur itu lebih baik daripada orang orang miskin yg penyabar?

jawapan : yang rajih di sisi syara' orang kaya yg bersyukur yg melaksanakan hak-hak Allah swt pada hartanya dan tidak lalai di dalam menginfakkannya di jalan Allah dan umat islam, adalah lebih baik daripada orang miskin yang penyabar di atas kemiskinanya. kerana dia melakukannya daripada ibadat dan bertambah kefakiran dengan mengekuarkan zakat dan sedekah. dan ini memberi manfaat pada kaum muslimin di atas apa yang dilakukannya.



2) Ahli Fatrah (Syeikh A'tiah Saqar)

soalan : adakah orang-orang yang mati sebelum datangnya islam itu dihisab? adakah mereka masuk syurga atau masuk neraka?

jawapan : ahlul fatrah adalah mereka yg tidak sempat melihat nabi yg terdahulu dan juga nabi yg terkemudian. mereka hidup dan mati di dalam satu fatrah yg tidak ada nabi. dikalangan mereka adalah bangsa arab yg mati sebelum kebangkitan nabi Muhammad saw yg tidak datang kpd mereka Nabi selepas Nabi ismail.

maka di kalangan mereka yg beriman dgn rasul-rasul yg diutuskan adalah di dalam syurga dan yg tidak beriman di dalam neraka. di sana terdapat satu jamaah atau kumpulan manusia yang tidak sampai kepada meraka dakwah para nabi. para ulama' berbeza pendapat tentang masalah ini. sebahagian mereka mengatakan, wajib keatas mereka mengenali tuhan mereka dengan akal mereka dengan mengkaji pada makhluk2nya supaya mereka beriman denganNya. maka sesiapa yg sampai di kalangan mereka kpd ma'rifah dan beriman dgnNya, dia selamat dan yg tidak melakukan demikian adalah di dalam neraka.

sebahagian yg lain mengatakan, mereka tidak dipertanggungjawabkan utk beriman kerana rasul tidak datang kepada mereka..

walaubagaimanapun perkara ini bukanlah suatu kefardhuan kpd kita dan bukanlah suatu akidah yg diminta untuk kita pegang. maka Allah swt yg lebih mengetahui tentang kedudukan mereka, wallahua'lam.


3) Syiah (Dr Abd Halim Mahmood)

soalan : siapak syiah? apakah perbezaan mereka dengan kita sebagai ahli sunnah?

jawapan : majoriti syiah pada hari ini berada di iraq, iran, dan yaman. dinamakan mereka sebagai syiah kerana sokongan mereka pada saidina ali pada khilafan bersama muawiyah dan para sahabat yang lain. terdapat banyak perbezaan dari segi akidah dan fiqh di antara syiah dan ahli sunnah.

di antara perbezaan yang paling nyata di dalam fiqh itu 2 perkara :

1- kahwin muta'h, iaitu seseorang lelaki dan perempuan yg bersetuju untuk berkahwin dengan tempoh masa dan bayaran tertentu, syiah menganggapnya halal sedangkan ahli sunnah menganggapnya haram (dianggap sebagai zina)

2- solat jama', samaada jama' zohor dan asar atau pun maghrib dan isya', syiah menjama'kan solat-solat berikut sedangkan ahli sunnah tidak menjama'kannya melainkan pada waktu-waktu tertentu.

di antara perbezaan yg paling nyata di dalam akidah pula ialah :

1- syiah beri'tiqad imam-imam mereka ma'sum (terpelihara daripada dosa), sedangkan ahli sunnah beri'tiqad hanya para anbiya sahaja yg terpelihara daripada dosa.

2- syiah beri'tiqad bahawasanya saidina ali sahajalah sebaik-baik sahabat di kalangan sahabat nabi saw dan yang paling layak memegang khilafah berbanding sahabat lain. sedangkan ahli sunnah juga beri'tiqad dengan memuliakan saidina ali mengikut susunan khalifah, abu bakar, umar, usman dan ali. semua mereka di sisi asli sunnah adalah sebaik-baik sahabat nabi saw.


to be continue...


sumber,
himpunan 50 fatwa ulama' tentang aqidah




No comments:

Post a Comment