Pages

15 April 2011

الوقت


teguran Rasulullah saw dalam hadis yang diriwayatkan oleh Mu'az bin Jabal r.a,
"setiap hamba di hari kiamat tidak akan mengorak langkah menuju ke mana-mana, selagi dia belum selesai disoal siasat tentang 4 perkara:

*Umurnya - dimanakah dihabiskan sewaktu hidup?

*Remajanya - bagaimana dia menghadapi ujian ketika itu?

*Hartanya - dari mana diperolehi dan bagaimana membelanjakannya?

*Ilmunya - apakah dia telah berAmal dengannya?


syair Arab ada menyebut,

Masa!!
Kau terlalu pantas
Seminggu dirasa sehari
Sebulan bagaikan seminggu
Tanpa disedari
Tahun ke tahun
Seumur hidup
Dirasa dalam impian!
Hidup berakhir dengan mati
Panjang, pendek
Kesudahannya sama!!

-Allah swt telah meletakkan nilai waktu sebagai pengukur untung atau rugi dalam kehidupan manusia bertepatan dengan firman Allah swt dalam surah Al-Ashr,

dengan meniliti maksud ayat tersebut, fahamlah kita manusia itu semuanya berada dalam kerugian, kecuali mereka yang menepati ciri-ciri ini :

1) orang yang setiap hari bertambah imannya. dengan keimanan dia mengenali Tuhannya. memahami tanggungjawab beribadah dalam hidupnya. juga menyedari matlamat kesudahannya untuk beroleh keredhaan Allah swt.

2) orang yang memanfaatkan waktunya untuk mengerjakan amal soleh. amal soleh merangkumi apa saja perbuatan yang menepati syarak dan dilakukan untuk memperolehi keredhaan Allah swt.

3) orang yang menyeru kepada kebenaran. orang sedemikian beruntung kerana contoh kebaikan yang dipaparkannya dan diikuti oleh orang lain memberinya barakah. dirinya juga beroleh pahala seperti orang yang melakukan kebaikan tersebut.

4) orang yang saling memperingatkan manusia untuk tetap berada dalam kesabaran. hidup ini yang Allah jadikan sebagai cubaan untuk memastikan siapa yang beramal dengan baik. sememangnya memerlukan kesabaran yang tinggi.

akhir kata dari saya,

marilah sama-sama kita mengigati pesanan dari Umar al-Faruq :

"Hisablah dirimu sebelum engkau dihisab Allah, dan timbanglah dirimu sebelum ditimbang Allah, serta bersiap sedialah untuk menghadapi hari peperiksaan yang paling besar iaitu hari kiamat."

[sumber : AAB-UA]


nota kaki :

~15/4/11 - alhamdulillah, dapat berita gembira dari umi melalui skype. fursah as-saeedah mumkin :)

~19/4/11 - imtihan thani tarbiyyah riyadi

~21/4/11 - imtihan thani fiqh muamalat (saya amat gerun!!)

~ masa saya banyak dihabiskan depan lapt0p, sedarlah wahai Afifah!! tanbih untuk diri sendiri supaya lebih menghargai masa!!

No comments:

Post a Comment