Pages

20 June 2011

Ayah, bukan Pensyarah !!

~hadiah dari ayah sebelum musafir saya ke sini~



AYAH, BUKAN PENSYARAH

'kamu semua dengar sini. aku mengajar kamu bukan kerana mencari duit. aku bukan berdiri sini sebagai pensyarah. aku adalah bapa, dan kamu anak-anakku. aku mengajar kamu agar kamu hidup menyembah Allah. jangan jadi musuh Allah, apatah lagi musuh Allah berijazah syariah !! jika kamu melaporkan kepada raja sekalipun dan aku dihukum bunuh, ketahuilah bahawa syahidnya aku adalah kebanggaan isteri dan anak-anakku !' Dr Mustafa Abu Zaid bersyarah.

wajah dan janggutnya basah dengan air mata.

saya juga menahan sebak. puas mengelap air mata, kerana saya tahu Dr Mustafa memaksudkan apa yang diperkatakannya.

'kelas tamat untuk hari ini. kamu semua jangan datang ke kelas ini lusa, kecuali setelah kamu tahu apa maksud surah al-Dzaariyat ayat 56 !' beliau terus melangkah keluar dan memberikan salam kepada kami.

Ubudiyyah kepada Allah... itulah butir hikmah yang Syeikh Mustafa Abu Zaid semaikan ke jiwa kami.


[Rindu Bau Pohon Tin - Abu Saif]



Alhamdulillah, fasal lepas saya Allah izin dapat belajar dengan Dr Mustafa, madah hadis ahkam.

kelas first, time Dr masuk, terdetik dalam hati : ooo, ni lah Dr Mustafa yang namanya disebut oleh Ustaza Hasrizal dalam buku tu. boleh tahan jugak ye. pakaian Dr kot dan serban.

masuk kelas terus tanya soalan, agak gerun la jugak. patut lah senior-senior kata depa takut dengan Dr Mustafa sebab Dr suka tanya. nasib baik la, saya pelajar tahun 1, masih sanfurah. kebanyakan Dr masih boleh consider dengan pelajar tahun 1. Alhamdulillah.

part yang lain, time exam thani, saya tersilap faham soalan yang Dr tanya. soalan Dr pasal, كيف يحوي الرجل إلى السجود؟. saya ingatkan tentang سجود السهو إلى الصلاة. perkataan يحوي dan سهو membuatakn saya keliru !!

saya amat yakin dengan jawapan saya tentang sujud sahwi. time dapat result, agak terkedu. rupa-rupanya saya silap faham soalan. akibatnya, saya dapat markah rendah. sungguh tak sangka !! agak sedih.

saya mula tak dapat beri tumpuan sepenuhnya time Dr ajar. fikiran masih melayang-layang pada soalan tadi. alangkah ruginya diri ini !! soalan yang patut dapat skor, jadi tak dapat skor akibat salah faham. tapi ada hikmah jugak, lepas pada peristiwa tu, saya amat berhati-hati baca soalan :)

lepas pada kelas, saya dan kak ain, pergi jumpa Dr. mintak maaf pada Dr, bagitau yang saya silap faham soalan Dr. Dr tanya 'sanah kam?'. 'uula, jawab saya'. Dr mintak kertas, tengok dan simpan. dan Dr suruh buat yang terbaik untuk imtihan nihaie. sebelum tu, Dr tulis di bahagian atas kertas saya, 'sanah uula'. Alhamdulillah, lega sikit dengan pangkat 'tahun pertama'. hehe.

dan untuk final exam, Alhamdulillah saya dapat skor. soalan Dr, bagi saya, tak susah sangat. tapi still risau dengan markah exam 1 & 2 yang dapat rendah. tawakkaltu ala Allah.

dan akhirnya, natijah nihaie alhamdulillah. Allah bantu.

minggu lepas, kebetulan lalu depan bilik Dr dan time tu Dr ada dalam bilik. saya ambik peluang masuk. bagi salam dan cakap, 'syukran Dr ala natijah imtihan'. sambil tersenyum Dr balas, 'mabrukk alaik'. 'kam?' dengan malu-malu, saya jawab pangkat saya dapat berapa. Barakallahu fek ya Dr !! saya bagi salam dan keluar. lega rasa dapat ucap terima kasih dan dapat cakap dengan Dr :)

sebenarnya result saya tak delah tinggi mana, tapi ala kulli haal Alhamdulillah, i'll try the best !!


kesimpulannya : best sangat belajar di Jamiah Mu'tah !! [tak de kene mengena kot]


Subhanallah, peribadi Doktor-Doktor disini amat mengagumkan saya. mereka ibarat ayah-ayah saya !!


lihat saja nasihat Dr Mustafa di atas yang dinukilkan oleh Ustaz Hasrizal, pengalaman beliau belajar disini sekitar tahun 1990 an. dan sekarang tahun 2011, masih tidak berubah figur-figur mereka.

pengalaman yang cukup berharga buat saya, terpilih untuk belajar disini. medan Mu'tah menjadi saksi ya Rabb !!

terima kasih ya Allah atas segala nikmat dan kurniaan dariMu yang tak putus-putus.

No comments:

Post a Comment