Pages

19 June 2011

الساعة والساعة

Hanzalah bimbang dirinya menjadi munafiq.


Hanzalah r.a bercerita :

suatu ketika kami berada di dalam satu majlis khutbah Rasulullah saw. hati kami menjadi begitu lembut sehingga mengalirlah air mata meluruti pipi kami menyebabkan kami sedar akan hakikat diri kami. daku meninggalkan Rasulullah saw lalu pulang ke rumah. aku duduk bersama-sama isteri dan anak-anakku sehingga kesan khutnah itu hilang sama sekali daripada ingatanku.

kemudian aku tersentak dan menyedari bahawa aku tidak sebagaimana yang patut aku dalam keadaan yang sebenarnya. lalu aku pun berkata pada diriku, 'wahai hanzalah ! kamu adalah seorang munafik.' daku diterpa dengan rasa dukacita yang amat sangat lantas meninggalkan rumahku sambil mengulangi kata-kata ini dengan rasa dukacita,' hanzalah telah bertukar menjadi munafiq.'

daku kelihatan abu bakar r.a menuju kearahku dan daku pun berkata kepadanya, 'hanzalah telah menjadi munafiq.'

abu bakar r.a pun berkata, subhanallah. apa yang kamu kata? hanzalah tidak akan jadi munafiq. daku pun menjelaskan kepadanya. 'tatkala kita berada bersama-sama Rasulullah, mendengar khutbah-khutbahnya mengenai syurga dan neraka, kita dapat bayangkan bagaimana kedua-duanya benar-benar terlihat dengan mata kepala kita, tetapi setelah kita kembali ke rumah, suasana rumahtangga dan hal ehwal keluarga, kitpun dilupakan daripada Akhirat.

abu bakar r.a pun berkata : 'hal keadaanku pun sama seperti kamu.' kedua-dua dari kami pun pergi berjumpa Rasulullah saw dan daku pun berkata, 'saya telah menjadi munafiq ya Rasulullah saw ! baginda bertanyakan sebabnya, maka daku pun memberitahu baginda apa yang telah daku katakan kepada abu bakar r.a. maka Rasulullah saw pun bersabda : demi zhat yang menguasai jiwaku, jikalau kamu dapat memelihara keghairahan ini setiap waktu sebagaimana ketika kamu bersama denganku, nescayalah para malaikat akan memberi salam ketika kamu berjalan dan ketika kamu tidur. tetapi, wahai hanzalah ! keadaan ini jarang-jarang berlaku !!

kita terpaksa menyempurnakan hal-hal duniawi secara peribadi dan secara umum, dengan hal ini kita tidaklah dapat memikirkan hal-hal Akhirat selama dua puluh empat jam sehari. menurut sabda Rasulullah saw bahawa memikirkan sepenuhnya akan suasana Akhirat adalah suatu yang jarang-jarang dapat diwujudkan. hanyalah malaikat-malaikat yang dapat suasana tersebut. bagi manusia, suasana fikiran Akhirat ini akan berubah-rubah mengikut keadaan dan sekitarnya.

tetapi melalui kisah ini, kita dapat melihat betapa resah dan bimbangnya para sahabat terhadap keadaan iman mereka. hanzalah mengesyaki ciri-ciri nifaq yang mungkin bersemi dihatinya apabila beliau menyedari keadaan fikiran yang berlainan ketika berada di rumah dengan keadaan semasa bersama-sama Rasulullah saw.


lihatlah Iman para sahabat, bimbangnya diri mereka menjadi munafiq. lalu, kita bagaimana??

No comments:

Post a Comment