Pages

06 May 2011

medan ini : Mazar

tempat ini menjadi saksi~


alhamdulillah, setelah sekian lamanya saya berhajat untuk ke Mazar, dan alhamdulillah semalam Allah izin saya dapat pergi sana. walaupun mazar dengan mu'tah jaraknya tak jauh pun. hari-hari boleh pergi :)

dengan berbekalkan sedikit duit, sedikit semangat, buku peringatan, dan ditemani oleh adik kesayangan saya, aiisyah muhammad (asalnya plan nak pergi sorang je, tapi at last dia nak ikut), ma fi musykilah.

sebenarnya hajat saya untuk kesana, untuk ziarah sahabat-sahabat rasulullah, untuk mencari semngat, semangat yang kian pudar, kian lesu dalam diri saya sejak akhir-akhir ni. saya pun tak tahu kenapa, something wrong with me!!

sampai disana, terus ke masjid solat dhuha dan sebagainya.

kemudian, kami berjalan ke makam si penyair, abdullah rawahah, sahabat ke 3 yang syahid dalam ghuzwah mu'tah sebelum panji islam diambil alih oleh panglima khalid al-walid. di makam itu, alhamdulillah Allah hadirkan perasaan sedih, sebak, sayu dan sebagainya dan akhirnya air mata yang kering ini tumpah jua. alhamdulillah!!




then, kami pergi ziarah sahabat zaid harithah dan jaafar thayyar.

saya cuba untuk hayati kembali seerah ghazwah mu'tah ni, bagaimana terbagunnya jiwa-jiwa yang inginkan syahid, jiwa-jiwa yang rela berkorban demi tertegaknya khilafah islam, jiwa-jiwa yang yakin dengan kebenaran dan janji-janji Allah swt. semua ini tak lain dan tak bukan, hasil daripada tarbiyyah dari madrasah rasulullah saw. masya-Allah, sangat luar biasa peribadi-peribadi mereka.




dan alhamdulillah, dengan ziarah ini, sedikit sebanyak memberi saya kekuatan, semangat untuk saya meneruskan pengajian di dataran syuhada' ini. sungguh, saya amat yakin, Allah hantar saya ke sini bukan sia-sia!!

dan masa first menjejak kaki ke sini, time taklimat untuk students baru, ustaz awis al-qarny ada menyebut, alhamdulillah, Allah pilih entum untuk datang ke sini, daripada beratus-ratus orang, entum terpilih!! terpilih untuk berjiran dengan para sahabat. jadi, peluang yang ada ni, entum guna kan dengan sebaik yang mungkin.


di sana, saya dan aiisyah sempat share something sebagai bekalan kami, kami bertukar-tukar pendapat dan sebagainya.

kami berbincang dari buku anak-anakku bangunlah,

Dzun Nun ditanya, "dengan jalan apakah hamba Allah itu dapat masuk syurga?" Dzun Nun menjawab: "dengan lima perkara,

1) hati yang tidak disertai penyelewengan.
2) amalan yang tidak disertai kelalaian.
3) pengawasan terhadap perhatian Allah pada waktu bersendirian mahupun di hadapan manusia.
4) membuat persiapan untuk menghadapi kematian.
5) menghitung amal perbuatan sendiri sebelum datang hari perhitungan."


Alhamdulillah, fursah as-saeedah!! terima kasih ya Allah.



nota kaki :

~ menghitung hari untuk imtihan nihaie!!

~ untuk adik saya, faiz, bank islam masih tak replay lagi =)

No comments:

Post a Comment