Pages

12 July 2012

Afifah


salam 3alayk,


p/s : papan tanda otw ke Amman pun ada nama saya ^^




 : عف - عفيف  ج أعفاء وأعفة 

yang menjauhkan diri daripada haram.


: عفيفة ج عفيفات و عفائف

yang menjauhkan diri daripada haram.

yang terpelihara kehormatannya.


.....


bila belajar bahasa arab dan duduk di negara arab ni, baru rasa 'izzah dengan nama kita sendiri. sebab kita boleh faham maksud nama kita kan. 

thanks ummi ayah bagi nama yang best :) semoga akhlak pun seiring sejalan dengan tuan punya nama, inshaAllah.

time belajar nahu sorf di Kusza dulu, saya pernah tanya ustazah shekarma, apa beza  عفيفة dan عفاف ??    (saya pun dah lupa jawapannya. hoho.)



al muheem sekarang, saya sangat suka dengan nama Afifah, dan saya suka juga bila orang panggil saya Afifah Solehah (moga-moga jadi solehah betul la kan) :)
  


اللهم اجعلني عفيفة صالحة وتقية وفقيهة

وجعلني خطيبي صالحا وتقيا وفقيها


 !! امين يا الله 



p/s : saya sangat teruja bila Doktor3 di jamiah dan kawan3 arab panggil nama saya. si kecil Bilal dan Mustafa (jiran arab) pun boleh panggil, Afifah, Afifah. so cute :)

tahun lepas, time imtihan asalib tadris, Doc Ali Fawwaz boleh panggil "ta3al ya Afifah". (bukan senang doc nak ingat nama kita tau, teruja kejap).


Afifah dulu dah tak sama dengan Afifah sekarang ok.



No comments:

Post a Comment