Pages

21 July 2012

Ramadhan : Mazar


 [ picture tahun lepas, di depan masjid ]
semalam tak ingat nak snap gambar. maalish3.



3 Ramadhan 1433.

Alhamdulillah, Allah izin tahun ni saya masih bergelar 'graduan ramadhan', graduan yang amat berhajatkan sijil taqwa inshaAllah.

Sayu. sedih. syahdu. gembira.

antara perasaan saya pada malam tadi. Alhamdulillah Allah izin juga untuk saya solat terawikh di Masjid Jaafar ibn Abu Thalib, Mazar pada ramadhan kali ni. masjid yang satu-satunya menempatkan makam 3 sahabat yang mulia di Mu'tah ni. masjid ini sangat 'special' di hati saya.

malam tadi, saya berterawih 'bersama' sahabat-sahabat Rasulullah ! Subhanallah.


.....


Catatan Abu Saif dalam Rindu Bau Pohon Tin.

malam itu kami bertarawih di masjid Jaafar Ibn Abi Thalib. sayu-sayu sahaja bacaan imam tua yang memimpin solat kami. sesekali saya menoleh ke belakang. kelihatan makam Jaafar Thayyar jauh di sana.

ganjil sungguh perasaan saya malam itu. bercampur baur antara sedih dan bangga. sedih sebagai naluri biasa saya terkenangkan keluarga di kampung.

tetapi ada juga terselit rasa bangga kerana malama ini, saya menyambut ramadhan di sisi para sahabat yang pernah bertarawih bersama Baginda saw. di belakang saya ada Jaafar Abi Thalib. di kiri masjid pula ada Zaid Harithah dan jauh di seberang jalan, Abdulullah Rawahah bersemadi. ramadhan kali ini saya terasa bagai dekat benar dengan Rasulullah saw. segali puji buat Mu, ya Allah.


.....


otw balik, saya senyap je. berfikir dan berfikir. rasa macam tak percaya Allah campakkan saya di sini.


" awat kak fifah ni,  syahdu je wani tengok "


" ntah la wani. mesti la syahdu. ramadhan terakhir di dataran syam, kita solat tarawih tadi dengan para sahabat tau ".


" kak fifah ni, janganlah buat wani sedih. kak fifah lambat lagi nak balik kan "


" kak fifah tak lama dah nak balik wani, nanti mesti rindu suasana macamni, lebih-lebih lagi solat tarawih di Mazar ni ".


ada jugak orang perasan perubahan saya kan. terbaikk adinda wani :)


saya bakal merindui segala kenangan-kenangan indah, pahit, manis, masam di sini nanti. dataran ini banyak mendidik dan mengajar saya tentang segala-galanya.

ada orang kata, hidup saya penuh dengan kenangan. hoho.


~ opss, saya tak akan lupa jasa orang yang sanggup murakib kami malam tadi. Jazakallah Mr Murakib. Allah yazidka kheyr !


Tetamu Dataran Syam - syukur padaMu ya Allah.


p/s : esok imtihan thani, bahasa arab Dr Thoriq + fiqh qodo' Dr Abdullah Fawwaz. dOakan plezz !



3 Ramadhan,
berbaki lagi 27 hari.


No comments:

Post a Comment