Pages

12 July 2012

مشاجرة


[ 110712 - 10.40 Am ] - dalam kelas bahasa arab, tengah semangat belajar pasal bab 'Musanna', tiba-tiba bunyi tembakan pistol. mula-mula ingatkan bunyi bunga api ke. budak-budak arab dalam kelas tak keruan dah, masing-masing kecoh. Doktor Thoriq still mengajar lagi dengan tenang, buat-buat macam tak berlaku apa-apa. saya senyum je. Doktor terus syarah, budak-budak arab semakin bising nak keluar, nak tengok apa yang berlaku. kelakar rasa. hehe. Doktor ajar dalam 5 minit lagi, kemudian,"ruh, ruh". hampir semua berlari, melompat, macam-macam ragam budak arab ni.

Aayat (arab sekelas) pun macam biasa tunggu saya, kami berdua ke tempat kejadian :)



picture yang sempat snap semalam. 


Aayat pun takut, tak habis-habis suruh saya balik. saya cool je :)



                                                          

semangat nak tengok, tak pasal-pasal kene lari jugak, Alhamdulillah kami sempat masuk ke kuliyyah ulum. tak tahan, kami berdua je akhawat, syabab arab dan ammu-ammu tu pelik je tengok, "yallah, ruh ya banat", "pi balik rumah la, keadaan tak selamat untuk kamu".

dalam suasana yang kelam kabut tu, saya sempat sembang dengan Aayat, 

" kenapa la syabab kamu (arab) ni kan, suka sangat bergaduh "
" musy kuwaiyyis la syabab sini "

" tu la, saya pun pelik dengan diorang ni "

"syabab kami (malizi) ok je, sangat bagus. kami tak de la keterlaluan macam ni "

" betul, betul. syabab kamu baik-baik je "

" tapi syabab arab pun musy kullu yang macam tu, juz'i je kan "

" aiwah "


syabab pulak yang jadi isu. maalish. hoho.



3ala kulli hal, kami kat sini kheyr je inshaAllah, fi ri'ayatillah.


_______________________________________
- مشاجرة : pergaduhan
- musanna : dua
- syarah : terang
- ruh : keluar
- akhawat : girl
- syabab : boy
- ammu : pak cik 
- ruh ya banat : keluar / balik la wahai remaja perempuan
- musy kuwaiyyis : tak elok / tak ok
- musy kullu : bukan semua
- juz'i : sebahagian je
- aiwah : betul 
- 3ala kulli haal : apa - apa pun
- kheyr : baik
- inshaAllah : dengan izin Allah
- fi ri'ayatillah : di bawah penjagaan Allah


.....


Doa Saidina Abu Bakr RA, 

" ya Allah, Kau lebih mengetahui tentang diriku dariku sendiri. Dan aku mengetahui akan diriku lebih dari apa yang manusia tahu. ya Rabbku, jadilah aku lebih baik dari apa yang mereka sangka. Ampunilah aku dalam hal yang mereka tidak tahu. Jangan Kau hukum aku dengan apa yang mereka kata ". 

Ameen ya Rabb !



No comments:

Post a Comment