Pages

13 July 2012

kronogi imtihan


salam jum3ah mubarakah, salam sayyidul ayyam. moga ceria selalu ye :)

diantara sifat individu musleem itu adalah sangat menjaga masa dan tersusun urusannya kan.


inshaAllah, kali ni saya nak main cerita-cerita sikit. (baca dengan nada yang santai ye) ^^




[ 210612 - Jamiah Yarmouk ]
mustami3 kelas fiqh ibadat, Dr Ibrahim Jawarneh.

(teringin nak mustami3 kelas Dr 'Ala Hilat, figure yang hebat) 



kronologi imtihan..

minggu lepas saya ada 3 exam, bahasa arab 99, fiqh qodo' dan da3wah khitobah. isnin 2 madah (bahasa arab dan fiqh qodo') dan rabu (dakwah khitobah).

saya tak ready lagi nak exam, jadi saya amat takut. (sampai bila pun takkan ready kan).

bermula dengan hujung minggu,

Jumaat - bangun awal. subuh di jordan ni masuk pukul 4 pagi. ohh, sangat awal kan, nak tunggu betul-betul pagi dalam pukul 8. so jarak dalam 4 jam, tak dapat tidak time tu la nak 'sambung balik perjuangan'. (saya sedaya upaya berusaha untuk tak tidur selepas subuh, pandai-pandai la cari kerja lain kan). pastu, study sikit (tak bersungguh-sungguh). selepas solat jumaat, main masak-masak pulak (buat kuih pulut picit dan popia), ada tetamu nak datang. then saya sorang-sorang pi rumah hanisah, ziarah dia sakit. (Allah izin terlekat di bayt dafinah sampai pagi sabtu).

Sabtu - tengahari tu pi kenduri aqiqah iman, malam study (masih tak bersungguh lagi).

Ahad - ke jamiah (kelas saya untuk soifi ni, pukul 9.15 pagi - 2 petang), setiap hari macam tu. pagi tu, selepas kelas da3wah khitobah, terus ke kelas bahasa arab di mujamma' jadid. lepas tu ada gap dalam sejam setengah, rutin harian saya adalah ke maktabah. (hari-hari macam tu lah). study sikit apa-apa yang patut dan saya baru tersedar dengan jayanya bahawa esok saya exam 2 paper. hoho. sedar sambil fikir apa yang patut saya lakukan.


saya mula study madah fiqh qodo' memandangkan madah tu muqarrarnya sangat banyak (alhamdulillah, ada translation bm). pastu sambung pergi kelas fiqh qodo' (dengan harapan doktor abdullah fawwaz nak batalkan exam esok). dalam kelas doktor tanya kami, "imtihan yaum sulasa' sah?". "naam", masing-masing nak ta'jil imtihan. doktor gelak, "la', la', imtihan bukrah sah?" "kholas, imtihan yaum isnin". (tak de harapan nak tunda T_T). saya tekad, macamana pun, kene habis jugak baca fiqh qodo' sebelum exam.

lepas kelas, saya ke maktabah sampai bunyi loceng (dalam pukul 4.15 petang). btw, saya tukar turn masak dengan tasneem memandangkan tak sempat dah nak fikir, esok 2 exam ni. hehe.

lepas asar, hajat di hati, nak rehat kejap. lepas solat dan baca mathurat, kami dikejutkan dengan berita dari kak ain, mak dia di malaysia tak sihat, semua adik beradik berkumpul, dengan terketar-ketar kak ain mintakkan kami baca yasin. saya dah tak keruan, kak ain sedih, saya turut sama sedih. time tu tak ingat mana dah esok exam 2 paper. fikir tentang apa yang berlaku depan mata. saya call, hantar message pada orang-orang yang terdekat mintak tolong doakan mak kak ain dan sebagainya. dalam hati, tak berhenti-henti munajat moga Allah kurniakan kesihatan, kesembuhan untuk keluarga di malaysia dan mak kak ain khususnya. 'ya Allah, jangan Kau uji kami dengan apa yang kami tak mampu untuk menerimanya'. saya buntu. keadaan masih terkawal dengan kehadiran ydpah mppmj dengan lawaknya yang membuatkan kami semua tersenyum bahagia :)

selepas maghrib, saya sedar yang esok saya exam 2 paper, dan saya masih tak ready lagi. fiqh qodo' tak habis baca lagi. bahasa arab sah sah lah tak baca lagi. ya Allah, bantulah aku ! saya mula study dan study.

lepas isya' (dalam pukul, 9.30 malam), sambung balik study dengan jayanya. nak tak nak memang kena study, kalau tak, nak jawab apa esok. sebelum terlupa, saya ada simptom tidur awal, saya pun tak tau macamana nak rawat dah. ghalibnya, lepas isya', dalam pukul 10, saya akan tidur. memang saya orang yang tidur awal. bila time exam, perkara ni agak jadi masalah buat saya. OMG ! so, malam tu nak tak nak saya kena bertahan mata, agak sukar sekali. dan lagi satu, sebelum nak baca buku, nak study, saya tenangkan fikiran saya dulu, saya setkan dalam mind saya, inshaAllah Allah akan bantu, yakin dengan Allah. tugas kita berusaha bersungguh-sungguh dan belajar, natijah terserah pada Dia. saya akan baca dulu kata-kata semangat yang ada di atas meja study saya. antaranya,

" markah yang didapati hasil imtihan,,,
" kadangkala kita begitu bersungguh berusaha,,,
" umat islam harus cemerlang,,,
" sebelum belajar, niat bahawa,,,
" study untuk Allah,,,
" teruskan melangkah, kejayaan sedang menunggu,,,
" kegagalan adalah memeritkan,,,
" berjuanglah dengan tenang,,,
" untuk imtihan aku belajar juga, tapi bagaimana kamu,,,
" formula study S & H,,,
" dan banyak lagi...

dan hamasah yang lain, saya akan dengar nasheed 'menuju wawasan' dan 'sanakhudu', paling kurang saya akan dengar sekali. semua ni akan membangkitakan semangat saya untuk study. (sekadar perkongsian).

teruskan study, dalam pukul 11.30, cannot go dah. saya terpaksa la 'syaheed awwal'. dan part yang paling best, bila time exam kan, boleh pulak set bangun awal, seawal 2 pagi boleh bangun. hebat sungguh penangan exam kan :) Alhamdulillah, Allah gerakkan saya untuk bangun awal pagi tu. buat apa-apa yang patut dan sambung study sampai subuh.


fiqh qodo' masih tak habis lagi saya baca, saya baca dan fahamkan betul-betul, tu yang agak memakan masa, sebab takut tak sempat dah untuk ulang balik. dalam pukul 6.30 pagi, Alhamdulillah habis study untuk fiqh qodo'. time tu, saya dah tak keruan dah, bahasa arab tak baca lagi ni. ya Allah ! breakfast ditemani dengan buku bahasa arab, Alhamdulillah lah bahasa arab ni senang je untuk hafal dan faham, sebab belajar bab yang basic je :)


Isnin - persiapan kendiri. ke jamiah. kelas da3wah khitobah tak de (alhamdulillah, Allah bagi peluang untuk ulangkaji lagi. dengar cerita doc abdul raud dapat cucu. mabrouk doc. hehe). saya gunakan masa sebaiknya untuk study bahasa arab, pukul 10.30 pagi exam. sebelum kaki melangkah ke mujamma' jadid, saya sempat call ummi, bagitau nak exam, mintak tolong doakan dan sebagainya. amat berhajat pada rahmat dan kasih sayang Allah.

sebelum masuk kelas, sempat lagi tengok nota Aayat (kawan arab sekelas) sekali imbas. dia kata exam abc je, senang je inshaAllah. "Allah yusahhil 3alayk ya Afifah", " inshaAllah, wa iyyaki kaman ya Aayat", balas saya.

saya sangat risau dengan i'rab sebenarnya. dan soalan abc membuatkan saya keliru yang mana satu jawapan yang paling rajih. dengan lafaz bismillah saya pangkah di kertas jawapan. amat berharap agar rahmat Allah selalu bersama saya. dan tak lupa juga, setiap kali imtihan, saya akan tulis diatas kertas jawapan saya kalimah bismillahirrahmanirrahim dan wallahu waliyyu taufiq, wallahu taala a3lam bissawab dan sebagainya. (moja lebih-lebih tak pernah lagi la setakat ni, bagi peluang kat orang nak khirrij dulu. hoho). kalimah-kalimah tu membuatkan saya tenang, kebergantungan kita pada yang satu, hanya pada Allah. mungkin dengan kalimah tu, ada keberkatan kan.

dengan lafaz tawakkaltu 3ala Allah, saya orang ke dua last hantar kertas. semoga Allah taqdirkan yang terbaik.

dan tak lupa petang tu, dalam pukul satu, saya ada lagi 1 paper, fiqh qodo'. amat gerun. habis exam, terus ke maktabah. tak pandang orang dah, terus naik ke tingkat 3, cari port yang sesuai dan sambung study. Alhamdulillah Allah izin sempat habis baca sekali sebelum berperang. ok la tu kan :) time study tu, kat luar ada berlaku kekecohan, arab gaduh lagi. sabar je la. saya pun tak tahu boleh keluar ke tak dari maktabah tu, takut kena sekat dengan haris je. keadaan semakin terkawal, saya dan Arina boleh keluar dari maktabah menuju ke kulliyah syariah.

di musolla, dengar cerita kelas petang tu dibatalkan sebab berlaku pergaduhan. saya mengharap ada keajaiban yang berlaku. tak de kelas, bermakna tak de exam. i'm not ready, kalau tangguh hari selasa pun saya masih sanggup sebab ada masa lagi nak baca malam tu. lepas solat, terus ke kelas, dalam 15 minit tunggu doc tak masuk, macam tak de exam je ni, yahoo. syabab pun bagitau tak de kelas. sukalah lah saya, tapi still ragu-ragu. elok keluar nak turun tangga, tiba-tiba semua naik balik, nampak doc abdullah fawwaz, "masuk kelas semua, kita ada exam ni, cepat2". adoii, keajaiban tak berlaku mana la ni. ada teman sekelas yang dah balik, ingat tak de exam. nasib lah.

tengok soalan, boleh tahan la, soalan 1 dan 2 ok. soalan 3 saya jadi blurr, debar kejap. arab pun bising tanya soalan no 3 tu. doc pun bagitau, jawab 2 soalan je, pilih la yang mana-mana pun. ohh, Alhamdulillah selamat. of course la saya pilih no 1 dan 2. walaupun boleh jawab, tapi ada je point-point yang saya lupa, tak tamam la jawapan saya tu. tawakkaltu 3ala Allah, hantar. saya orang ke dua last yang hantar (simptom jugak ni). 

otw balik rumah, dah set malam ni kene study untuk exam rabu ni, da3wah. muqarrar da3wah pun boleh tahan, sangat banyak. tapi malam tu Allah izin tak study mana pun, bersembang je banyak (macam tak pernah jumpa dengan ahli bayt setahun je. hehe).


Selasa - doc raud ajar sampai bab " ثمات الخوف " dalam madah da3wah. ok, exam esok masuk sampai muhadharah hari ni. what, sangat banyak ok. apa yang doc ajar dalam kelas tu, saya ambik endah tak endah je sebab fokus study yang lain. menyesal.

dalam kelas bahasa arab, doc thoriq bagi result yang exam semalam, Alhamdulillah, Allah tolong. not bad. teruja jugak sebab arab sebelah saya markahnya lebih rendah dari saya. dia arab kan, sepatutnya dia lagi-lagi kena skor. saya melayu je :)

Aayat dapat 19/21. mabrouk ! lepas tu saya ke maktabah macam biasa. esok exam lagi. pernah terlintas di fikiran, tak larat dah nak exam. tapi perjuangan harus diteruskan. sedar tak sedar, kehidupan kita seharian ni pun merupan exam kan, dan natijahnya dapat bila kita balik pulang pada Allah.

di maktabah, saya baru nak study dengan serius untuk exam esok. helaian demi helaian ditatap, banyaknya ya Allah. sempat ke ni. (nak pengsan rasa). ta'rif pun dah banyak kena hafal (sah sah tak boleh goreng, fakta kan). saya khali kan dulu untuk ta'rif, study yang lain dulu. selepas habis kelas fiqh qodo', saya transit di maktabah lagi sampai pukul 4.15 petang, study dan study.

otw balik rumah, baru ingat, petang tu ada perjumpaan batch akhawat M.U, ada jamuan makan-makan sikit. teragak-agak nak pergi sebenarnya, last minute saya buat keputusan untuk pergi dengan ahli bayt, muni. kak ain tak pi sebab ada study group nizom hukum kat rumah kami. ok, pukul 7 petang habis makan-makan, sampai rumah dah maghrib. memang sangat penat dan letih. saya tak tahu lah macamana saya nak hadapi malam nanti untuk study. lepas maghrib saya paksa diri untuk 'syaheed' kejap. lepas solat isya', mula balik struggle, macam biasa hamasah saya, nasheed dan kata-kata yang tertampal di meja study.


Rabu - Alhamdulillah, Allah gerakkan awal, buat apa-apa yang patut dan sambung balik study. saya kira tak sempat untuk saya habiskan pembacaan saya. ta'rif pun saya tak hafal lagi, masih banyak lagi. ohh, alangkah bahagianya jika dapat putar balik masa. saya study je la setakat mana yang termampu. nak dekat pukul 7 pagi, baru saya mula hafal ta'rif, dalam 21 ta'rif yang saya kena hafal, bukan 1, 2. dalam masa yang sama, amat berharap agar soalan tentang ta'rif ni tak keluar dalam exam nanti. (tapi ta'rif ni soalan famous). tawakkal 3ala Allah. saya hafal ta'rif yang senang dan yang saya tergerak nak hafal, tu je. memang cari nahas la kan. (salah siapa yang study last minute) ^^

bersiap ke jamiah awal dari biasa, berdebar nak exam punya pasal. sebelum ke jamiah, ambik masa kejap untuk call ayah, bagitau nak exam, mintak tolong doakan dan sebagainya. ayah pun tiup semangat sikit kat puteri kesayangan dia ni. kata ayah, "kak long ni kan exam sokmo, hari tu rasa baru lepas exam, ni nak exam pulak doh". hehe. biasa la ayah, "fasal pendek kan, kejap je belajar. jangan lupa doakan tau".

dengan lafaz bismillah, melangkah kaki ke jamiah sambil diiringi oleh nota da3wah. tak tengok orang dah time tu. fokus afifah, awak ada berapa minit lagi untuk exam ! nak sampai ke kuliyyah syariah tu, saya banyak ulang ta'rif dan ayat quran, sangat berharap agar yang tu masuk exam.



soalam imtihan awal da3wah khitobah. best kan.



kawan-kawan sekelas majoriti spot soalan lain, wajib baca dan hafal yang ni, yang tu, masuk exam ni, masuk yang tu. saya pulak spot yang lain. bila dapat kertas soalan, masing-masing cuak, soalan tak terjangka. soalan ta'rif hanya keluar 4. Alhamdulillah saya sempat hafal yang tu. dan yang paling best, soalan nombor 3, baru doc raud ajar dalam kelas semalam. rasa macam nak bukak buku kejap, nak tengok. ruginya ! saya baca je yang tu, tapi tak ambik berat sangat. banyak fokus tajuk lain. keluar je exam, saya terus cari jawapan untuk soalan no 3 tu. mashaAllah, jawapan yang agak senang. saya tak puas hati, terus hafal time tu jugak. (belajar bukan untuk exam kan). hehe.


3ala kulli haal, Alhamdulillah. Allah banyak tolong. moga natijah yang dapat nanti yang terbaik.



moral of the story :

- study lah last minute lagi Afifah.
- gunakan masa yang ada dengan sebaik yang mungkin.
- jangan pandai-pandai spot soalan.
- sentiasa jaga HDA & AKA.
- cuba jaga hak3 Allah, manusia, lebih-lebih lagi hak ahli bayt.
- pastikan diri kita dapat memberi manfaat untuk orang lain.
- bangun awal bukan time exam je.


anaylisis :

- macamana nak rawat penyakit tidur awal? (tafaqquh ke, meeting ke, jalan-jalan ke, kalau lebih dari pukul 10, confirm saya mengantuk).
- macamana tak nak bagi kita antara orang last yang hantar kertas time exam?
- ada tak formula yang paling mudah untuk hafal ta'rif?


.....

formula study smart + hard :


# wudhu' before study (berkat dan tenang).
# niat kerana Allah Taala / ikhlas.
# suasana yang ideal dan tenang.
# tempoh study yang tidak lama (30/45 minit).
# tumpuan 101 % (kualiti).
# akhirnya ... ucapkan Alhamdulillah.


formula kejayaan :


Usaha sungguh-sungguh + Tawakkal + Doa = Natijah kita terima dengan Redha =)



p/s : 
* saya dapat perkataan baru tadi, runcut dan tenyu. hehe. kelakar lah awak ni fai :)
* what happend to my blog? kenapa ada background colour putih kat tempat-tempat tertentu tu?



No comments:

Post a Comment